سانحه رانندگی در خواف خراسان رضوی یک کشته داشت بارش باران و کاهش دید افقی رانندگان در حوزه بردسکن، کلات وسرخس (۳ تیرماه ماه ۱۴۰۳) شناسایی و دستگیری ۴۰ مجرم سابقه‌دار با اطلاعات بانک ژنتیک از ابتدای امسال استفاده از ظرفیت پزشکان بین المللی در پیاده‌روی اربعین حریق منزل مسکونی در خیابان عبادی مشهد (۳ تیر ۱۴۰۳) برخورد گلوله به قلب متهم مامور پلیس را به دادگاه کشاند جزییات اسیدپاشی کارتن‌خواب غیرتی روی جوان مغازه‌دار| مقتول با زنم رابطه داشت ترافیک سنگین در خیابان‌های مشهد پس از بارش باران (۳ تیر ۱۴۰۳) روایت تلخ عروس عاشق| خانواده همسرم من را روانی خطاب می‌کنند حمایت از نوهمسران دهه شصتی مناطق محروم در دولت سیزدهم + جزییات توصیه‌های ایمنی مهم آتش نشانی در پی بارش باران و وزش باد شدید در مشهد (۳ تیرماه ۱۴۰۳) بلیت قطار گران می‌شود؟ (۳ تیر ۱۴۰۳) پیکر سومین مفقودی سیل جاده چالوس پیدا شد (۳ تیر ۱۴۰۳) کشف ۲۲ فقره سرقت در غرب مشهد (سوم تیرماه ۱۴۰۳) وثیقه خروج از کشور مشمولان غیرغایب در محرم و صفر حذف شد جوانان با چه انگیزه‌ای مهاجرت می‌کنند؟ ایران بهترین مراکز درمان ناباروری دنیا را دارد آپارتمان‌هایی که جلوی رشد هوش هیجانی کودک را گرفته اند! مشمولان ۳۵‌سال‌به‌‌بالا و حداقل دارای ۲ فرزند معاف می‌شوند نتایج یک پژوهش؛ ۲۸ میلیون ایرانی در مناطق درگیر با بحران آب زندگی می‌کنند
سرخط خبرها

گلایه‌های مردم از تغییر ساعات کار ادارات | قانون‌گذار به این مسائل هم فکر کرده است؟

  • کد خبر: ۲۳۲۸۸۱
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
  • ۱
گلایه‌های مردم از تغییر ساعات کار ادارات | قانون‌گذار به این مسائل هم فکر کرده است؟
برخی از مردم از این تغییر و به‌تبع تغییراتی که در زندگی آنها اعمال شده است گلایه‌مند هستند. گلایه‌هایی که اغلب به حق هستند و باید قانون گذار پیش از وضع این قانون به مسائل فکر می‌کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، «به‌خاطر اینکه ساعت ثابت بماند باید برنامه‌ریزی‌های ریز و‌درشتی را که داشتیم تغییر دهیم. چرا یکی نیست جواب دهد؟» «سؤال من نیز این است که به‌خاطر ادارات ساعت حمل‌و‌نقل عمومی نیز تغییر کرده است. حالا ما باید چه‌کار کنیم؟»، «من که کارمند نیستم و کارگر یک شرکت خدماتی هستم، دیگر نمی‌توانم مثل هرشب سوار مترو شوم. چرا، چون مترو صبح‌ها و به‌خاطر کارمندان یک ساعت زودتر شروع به فعالیت کرده است. پس ما کارگران چه؟»، «این سؤال من نیز هست که چرا ساعت ثابت ماند و...»

 این سؤالات ریزودرشتی است که با یک تغییر ساعت کاری این روز‌ها در میان مردم مطرح است. برخی از مردم از این تغییر و به‌تبع تغییراتی که در زندگی آنها اعمال شده است گلایه‌مند هستند. عده‌ای نیز بازار نقد و انتقاد به این نوع تغییر ساعت را به راه انداخته‌اند.

اما علت تغییر در ساعات کاری ادارات به مصوبه دو سال قبل مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد. دهم اردیبهشت‌۱۴۰۱ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرحی رأی دادند که بر مبنای آن از ابتدای سال جاری ساعت رسمی کشور دیگر از ابتدای فروردین یک ساعت جلو کشیده نمی‌شود. مصوبه‌ای که از همان ابتدای امر در بخشی از بدنه دولت نیز مخالفان سرسختی داشت.

شاخص‌ترین مخالفت‌ها برمی‌گردد به وزارت نیرو. همان زمان مدیرعامل وقت شرکت برق ایران گفته بود که تغییر نکردن ساعت رسمی کشور می‌تواند تا ۲‌هزار مگاوات مصرف را در ساعات اوج مصرف شبانه افزایش دهد. با همه این شرایط این دومین سالی است که ثابت ماندن ساعت رسمی کشور تغییراتی ایجاد کرده که گاهی برنامه‌ریزی‌های یک خانواده دستخوش آن شده است.

دقایق دردسرساز برای والدین شاغل

بابت تغییر ساعت ادارات آیا فکری برای پدر و مادر‌هایی که هر دو شاغل هستند کرده‌اید؟ چرا همیشه مردم باید همه زندگی خود را تغییر دهند؟»

 این جملات را با گلایه بیان می‌کند. سیما سبحانی، شاغل در یکی از ادارات مشهد است و گلایه‌اش برای تغییر ساعت از این قرار است: فرزند من شیرخوار است و برای او پرستار گرفته‌ام. به پرستار هفته قبل گفتم که ساعت کار ما یک ساعت زودتر شروع می‌شود، گفت نمی‌تواند زودتر از ساعت پنج‌و‌نیم خودش را به خانه ما برساند تا ما راهی سرکار شویم. حق دارد. چون شیفت عصر پرستار جای دیگری است و اگر برای ما یک ساعت زودتر بیاید باید آنجا نیز یک ساعت زودتر برود.

 با هزار خواهش و التماس قرار شده نیم ساعت زودتر خودش را برساند، اما من و همسرم مجبوریم تا او خودش را به خانه ما برساند، در خانه منتظر بمانیم، چون نمی‌توانیم بچه شیرخوار را قبل آمدن پرستار تنها در خانه بگذاریم. در این چند روز هر دو نفر با تأخیر سرکار حاضر شده‌ایم. مثل ما زیادند که این چند روز با تأخیر سرکار رفته‌اند.

دردسر کم‌خوابی

«من فقط دغدغه خواب دارم.» این جمله را صادقانه به عنوان یک دغدغه مردمی مطرح می‌کند: بیشتر کارمندانی که ساعت‌۶ صبح سرکار حاضر هستند باید از ساعت‌۵ صبح بیدار باشند این یعنی به‌هم ریختن خواب فردی که مدت‌ها ساعت کاری او ساعت‌۷ بوده است. با این شرایط اگر کارمندی بخواهد ساعت‌۵ صبح بیدار باشد و با انرژی سرکار حاضر شود در عمل باید از ساعت ۹ یا ۱۰ شب خواب باشد. این در حالی است که چنین تغییری در سبک زندگی مردم خصوصا در شهر‌های بزرگ بی‌معناست. 

اگر فردی بخواهد از پخش سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی تا دیدار‌های شبانه و تفریحات و خرید در پاساژ‌ها در فصل تابستان استفاده کند، نمی‌تواند ساعت ۱۰ بخوابد. اگر از همه اینها بگذریم، اینکه بتوان الگوی خواب فردی که عادت داشته از ساعت ۱۱ شب به بعد بخوابد را با این سرعت تغییر داد تقریبا محال است. در همین یک هفته مشخص شده است که بیشتر افراد به جای تغییر الگوی زندگی به کاهش ساعت خواب خود اشاره می‌کنند.

وقتی ساعت کار کارگران تغییر نکرد

سجادپور خودش را از کارکنان یکی از هتل‌های مشهد معرفی می‌کند و می‌گوید: کار ما شیفتی است. تا دو هفته قبل با توجه به اینکه آخرین ساعت حرکت قطار مترو ساعت ۱۰ بود می‌توانستم بعد از تحویل شیفت به همکارم خودم را به مترو برسانم، اما حالا ساعت کار مترو یک ساعت زودتر تمام می‌شود.

 این تغییر ساعت فعالیت مترو به دلیل تغییر ساعت ادارات است. اما برای کسبه و دیگر مشاغل که از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنند فکری نشده است که آنها با این شرایط چه‌کار کنند. بیشتر کارگران از اتوبوس و مترو برای رسیدن به خانه استفاده می‌کنند و ساعت کاری آنها، چون اغلب به صورت شیفتی است تغییر نکرد. یک شب ساعت ۹:۱۵ سری به خیابان‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس بزنید. آدم‌هایی که سرگردان هستند و نمی‌دانند چطور خودشان را به خانه برسانند زیادند.

برخی از این افراد مثل من مجبورند از تاکسی اینترنتی برای برگشت استفاده کنند. جالب اینجاست که در ساعات اولیه کاری هیچ ارباب رجوعی به ادارات مراجعه نمی‌کند و بیشترین حجم مراجعه مردم در ساعات میانی و پایانی است. با این شرایط حضور یک ساعت زودتر کارمند در محل کار و پیش از مراجعه مردمی با استفاده از سیستم‌های روشنایی و سرمایشی ادارات همراه است که این خود به معنی اتلاف انرژی برق و بهره‌وری نداشتن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
0
0
طرح بدون فکری داره دو سال اجرا میشه
علاوه بر بهم ریختن ساعت خواب و استراحت و صبحانه خوردن های زورکی در ساعت ۴ صبح و کم کاری و بی حوصلگی ناشی از کم خوابی در محیطهای کاری، خروج یکباره پرسنل در ساعت ۱۳ ظهر ، آنهم در اوج گرما و ترافیک واقعا آزار دهندست. بخصوص زمانی که مجبوریم با وسایل نقلیه عمومی، تردد کنیم.
تصمیم گیرندگان این موضوع ، به احتمال زیاد، نه مجبور به تردد در این بازه های زمانی بودند و نه با وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد می کنند.
رانندگان محترم خواب آلودی که مدام پشت فرمان چرت میزنند را هم تا کنون ندیدند و درک نکردند.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->